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Passenger

Passenger

Mit einer fix montierten, computergesteuerten Digitalkamera wird über mehrere Tage hinweg jede Minute ein Foto von einem Raum gemacht. Die Kamera ist auf die Innenseite einer Fensterfront gerichtet, wobei sich die Transparenz der Scheiben entsprechend den herrschenden Lichtverhältnissen verändert. Während die Fenster bei Tag nur einen sehr vagen bis gar keinen Blick nach außen preisgeben, tritt der Außenraum mit Einbruch der Dunkelheit zunehmend in den Vordergrund. 

Strohmaier untersucht den Raumbegriff hinsichtlich seiner Kategorisierungen in Zugehörigkeit / Ausgeschlossensein, Eigenes / Fremdes, Offenheit / Geschlossenheit, etc. 

Den Rahmen der Arbeit bildet sozusagen ein privater, nach innen gekehrter und kontemplativer Raum, der sich mehr oder weniger zum Außenraum hin öffnet. Das basale Bedürfnis des Menschen nach einer wie auch immer gearteten Form von räumlicher Verankerung – nach einer Heimat, nach Standhaftigkeit, nach einer eindeutigen Perspektive auch im übertragenen Sinne – manifestiert sich oftmals erst in dem Gefühl, an der Schwelle von etwas zu stehen, aus einer Unsicherheit im Übergang oder einem Drang zur Neuorientierung heraus, und wird hier gleichsam als eine Funktion wechselnder Lichtverhältnisse veranschaulicht.

Sarah Kolb

Passenger

A photograph is taken of a space every minute over the course of several days using a fix-mounted computer-controlled digital camera. The camera points to the inside of a glazed facade. It is set to over-expose by two f-stops. The level of transparency of the glass alters in accordance with the prevailing light conditions. While the windows only provide a very vague view outside or none at all during the daytime (in sunlight they appear to actually isolate the space, becoming white opaque surfaces), as darkness falls the exterior becomes increasingly prominent. In the case at hand it is the apartments opposite or a facade that draw our gaze at night in changing lighting. The only sparse natural light and the excerpt quality of the view outside in particular lend the interior the character of a stage, one that begins to slide into the focus of our attention as dawn breaks. This documentation of a continual shift in perception in the grey zone between inside and outside is edited to form a video loop.

A central issue addressed by the project is a consideration of a variety of possible spectrums of perception, with the alternating relationship between various interior and outdoor worlds as well as the basic relative connotations of these terms. The notion of space itself is explored, in particular with regard to its categorisation into affiliation/exclusion, self/other, flexibility/rigidity etc. The setting of the project forms, so to speak, a private inward-bound and contemplative space, one that opens to a greater or a lesser extent outwards according to its state in context. The basal human need for some kind of a spatial anchor-point – for a homeland, for constancy, for a clear perspective in a metaphorical sense, too – is frequently only first manifested in the feeling of standing on the threshold to something, from a lack of certainty in the transition, or as the result of an urge to re-orientate, and is illustrated here simultaneously as a function of changing light conditions.

Sarah Kolb

Ausstellungsansicht, Fotogalerie Wien


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